Desenvolupament de l'educació local

Definició

Desenvolupar projectes d’orientació escolar i d’acompanyament a les transicions educatives adreçats als joves i les seves famílies i definir i implantar programes encaminats a la millora de l’exit escolar i a la prevenció de l’abandonament escolar prematur, tot plegat des del concepte d’educació al llarg de la vida.

La competencia implica ...
Coneixement dels conceptes: “educació per a tots” i “educació al llarg de la vida”.
Foment i l’impuls dels processos de renovació i innovació pedagògica.
Suport a les transicions educatives mitjançant el disseny d’accions formatives i d’acompanyament que afavoreixin la igualat d’oportunitats i el retorn al sistema educatiu formal.
Promoció de serveis i recursos d’orientació que afavoreixin una millor transició dels joves cap als estudis post-obligatoris.
Programes i accions de suport i acompanyament a les famílies.
Programes encaminats a reduir l’abandonament escolar prematur.
Eines per a l’afavoriment de l’èxit escolar.
Programes i activitats més enllà de l’horari escolar.
Impuls de polítiques i activitats de dinamització relacionades amb el coneixement de l'entorn, la salut, el lleure, la cultura, el medi ambient, el reconeixement de la qualificació professional i laboral, l'esport i altres de caràcter inclusiu.

4 recursos i/o accions formatives relacionades

Cuadricula Listado
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2144.jpg

El recurs està format per tres mòduls que aporten mirades i eines diferents sobre alguns aspectes clau, ara mateix, en les aules amb adolescents i joves.
El primer mòdul situa la importància de dos elements cabdals en el procés d’ensenyament i aprenentatge: la motivació i l’autoestima, i reflexiona sobre el paper de lideratge del formador en la consecució d'aquests dos elements entre els seus alumnes.
El segon mòdul gira al voltant de com les eines digitals ens ajuden a gestionar, interactuar, accedir a la informació i comunicar i com, per tant, donen suport als processos d’ensenyament i aprenentatge.
El tercer mòdul ens apropa a com el consum de substàncies, que està considerat com una de les conductes de risc més freqüents durant l’adolescència, afecten el cervell i produeixen alteracions conductuals i cognitives. En finalitzar el mòdul s'ofereixen una sèrie d'eines i recursos per poder abordar aquesta problemàtica.

Tipus de recurs
Manual
Format
Material en línia
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2146.jpg

L’objectiu de la guia és encoratjar els municipis i els equipaments a identificar i proposar temes de recerca als centres de secundària de la població amb la doble finalitat d’obtenir informació local sobre els ecosistemes al voltant de l'aigua i involucrar els alumnes de batxillerat i futurs ciutadans en la conservació i divulgació dels ecosistemes aquàtics. La guia vol acompanyar, a més a alumnes i tutors.

Tipus de recurs
Guia de projecte o servei
Format
PDF
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2152.jpg

Aquest Mirades presenta la ponència impartida per Fernando Hernández. Es tracta d’una invitació a viatjar per algunes de les possibilitats, els desafiaments i les tensions que es fan presents en les relacions entre les arts i l'educació. I com que es tracta d'un viatge, el ponent apunta, amb un pensament de Marina Garcés, el territori que exploraràs: «Ens preparem per iniciar el viatge per la incertesa preparats per relacionar-nos amb el no-saber, per trepitjar i desplaçar els límits»

La col·lecció Mirades d’Educació recull, en format audiovisual, les ponències, xerrades, debats i accions formatives que tenen lloc en el decurs de diferents activitats i trobades de la Gerència de Serveis d’Educació.

Col·lecció
Mirades d’Educació
Tipus de recurs
Ponència
Format
Vídeo
Recurs formatiu
https://repositori-dsf.diba.cat/public_resources/altres/CRAF_img_fitxes/RF2135.jpg

Aquest recurs d’autoaprenentatge té com a objectiu aproximar la base teòrica, les eines i les estratègies als orientadors i professionals municipals que s’inicien en les tasques d’acompanyament i suport als joves durant els períodes de tria de la continuïtat formativa.

Tipus de recurs
Manual
Format
Material en línia