En un món globalitzat la innovació és el què et donarà un valor afegit per poder competir amb els grans productors que cada vegada ajusten més els temps o els costos. En aquest context, com es pot aconseguir que les administracions s'impliquin a crear ciutats innovadores? Quin serà el seu paper i com seran aquestes? L'economista i professor d'ESADE, Esteve Almirall, ens ho explica en aquesta classe magistral.
Col·lecció "Converses Directives" de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2022
Competències qualitatives de funció directiva
Definició
Acció de donar suport als canvis i les millores que poden plantejar-se en la seva àrea de responsabilitat o dins de l'organització, per millorar-ne els objectius i per generar il·lusió i compromís en implantar-los.
La competencia implica ...
Rol del directiu o comandament en els processos de canvi.
Tipus de canvi a les organitzacions (missió - visió, models, estructura, processos, tecnologia i persones) i actuacions diferencials.
Elements claus dels processos de canvi: l’estratègia i la construcció d’aliances.
Competències directives i processos de canvi: la credibilitat, l’actuació ètica, la persuasió, la negociació, la gestió de la comunicació i de la informació, etc.
Gestió de les resistències en els processos de canvi.
Nivells
• Aporta dades, documentació, etc., per fonamentar la necessitat o la proposta de canvi.
• Fa que els seus col·laboradors actuïn d’acord amb els nous plantejaments i valors.
• Participa activament en les comissions i els equips de treball creats a l’efecte.
• Aporta recursos de la pròpia unitat organitzativa (humans, pressupostaris, etc.) per implementar el canvi.
• Analitza i modifica les metodologies, els processos de treball i les maneres de fer professionals per adaptar-se a noves situacions (legals, tecnològiques, etc.) i demandes organitzatives o de la ciutadania.
• Fixa objectius de treball associats al canvi definit; en fa el seguiment i dóna feed-back als seus col·laboradors regularment.
• Analitza les resistències al canvi i les gestiona correctament.
• Planifica i desenvolupa accions especialment pensades per facilitar el canvi: per definir-lo, per comunicar-lo, per capacitar els seus col·laboradors, etc.
• Preveu futurs problemes o resistències al canvi plantejat i desenvolupa un conjunt d'accions per minimitzar-los.
• Defineix un sistema de seguiment i valoració dels canvis implantats.
• Percep les tendències, visualitza nous escenaris i proposa accions de canvi de cara el futur.
• Desenvolupa planificacions complexes i interdependents (de comunicació, de disseny tècnic i organitzatiu, de gestió de recursos humans, etc.) per implantar el canvi.
• Fa partícips els membres rellevants de l’organització en cada una de les fases del procés.
La periodista Amalia López Acera ens presenta, dins el cicle de " Converses Directives", com dissenyar les eines i les estratègies per a desenvolupar i gestionar la marca personal d'un directiu públic.
Innovar no té res a veure amb tenir una idea brillant i punt. Cal un mètode, un procés i establir unes analítiques per valorar el seu èxit o fracàs. Alfons Cornella, un dels màxims experts en innovació del país, ens ho explica en aquesta apassionant conversa que ens descobreix termes com la "intel·ligència competitiva" i la "mineria de problemes".
Col·lecció "Converses directives" de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2021.
Directrius i comandaments tenen un rol molt important envers els seus equips. Aprèn algunes pautes i secrets de les persones que millor saben exercir el seu lideratge a través de la seva pròpia marca personal de la mà d'Alícia Linares.
Col·lecció "Converses directives" de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2021.
Dins el Cicle de Converses Directives , reflexionem amb Mikel Gorriti sobre aspectes relacionats amb la planificació estratègica dels empleats públics.
Les administracions públiques estan vivint el canvi d'una forma accelerada. Els escenaris ja no són estancs sinó cada vegada més híbrids. Com s'adapten els líders dels equips en aquests nous entorns? La resposta la trobaràs en aquesta conversa d'una hora de durada. Seixanta minuts per no decidir si canvies sinó cap a on vas.
Col·lecció "Converses Directives" de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2021.
Trucs del teletreball
Dins el Cicle de Converses Directives, reflexionem amb Sara Berbel sobre com la irrupció de reptes cada vegada més dinàmics i oberts fa necessària l'evolució dels models tradicionals de lideratge.
Reflexionem amb Manuela Carmena sobre les necessitats i els desafiaments actuals de l'administració pública, destacant aspectes clau per a la millora de la gestió i l'eficiència del sector públic.
Conferència a càrrec de María Dapena, cap de recursos humans i formació de l'Ajuntament de Vigo des de 2006, experta en assetjament laboral, formadora de formadors i especialista en lideratge i innovació. Analitza el singular context actual, des d'una perspectiva sociològica i històrica, incidint en la consideració de sector públic com a pal de paller de la societat en situacions crítiques.
Col·lecció "Converses Directives" de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2021
Concepción Campos ens explica els avantatges i beneficis que implica la translació de les tècniques de Compliance a la gestió pública.
Col·lecció "Converses Directives" de la Direcció de Serveis de Formació. Edició 2022
· Conèixer eines i estratègies basades en el coaching que afavoreixen el lideratge en processos de canvi.
· Entrenar en les habilitats interpersonals que poden potenciar o entorpir l'execució de les funcions de comandament i directives.
· Enfortir algunes de les competències personals clau en la conducció d'equips.