Guia adreçada a mestres de primària i secundària i a naturalistes vocacionals i tot el públic interessat a descobrir l'impacte que suposo la colonització dels nostres cursos d'aigua per flora i fauna que no són pròpies del nostre clima i geografia. A més d'ajudar-vos a identificar algunes de les espècies més esteses, també hi trobareu consells i propostes per col·laborar en la preservació dels espais naturals aquàtics. La guia inclou tres activitats, a partir de 5, 8 i 12 anys respectivament.
Competències tècniques específiques o sectorials
Definició
Aplicar polítiques d'ordenació del territori que es desenvolupen dins del marc de la gestió territorial sostenible mitjançant la participació, implicació i corresponsabilització dels ajuntaments i dels agents locals, i focalitzant en la formulació de propostes d'ordenació, la gestió del territori dels espais naturals, agraris i fluvials, especialment protegits, i el desenvolupament de les actuacions previstes en el planejament especial aprovat.
La competencia implica ...
Marc de la gestió territorial sostenible dels espais naturals, agraris i fluvials, especialment protegits.
Normativa urbanística i ambiental.
Circuits, procediments i normatives per a l’aprovació de planejaments especials.
Definició d’actuacions concretes dins dels plans d’ordenació o planejament.
Eficiència i qualitat en els equipaments, programes i serveis que configuren la Xarxa de Parcs.
Estratègies i actuacions per al foment dels valors de respecte i protecció del medi natural.
Conservació del patrimoni natural i arquitectònic.
Anàlisi, planificació i gestió d’espais lliures.
Tècniques i mètodes d’anàlisi i valoració dels espais lliures per a l’ordenació i gestió territorial.
Elaboració i formulació de propostes de planificació i ordenació territorial.
Nivells
Els canvis en la morfologia urbana, derivats en gran part d'una planificació de la mobilitat centrada en el vehicle privat i en un concepte de zonificació de la ciutat, i d'altra banda els canvis climàtics a nivell global i local, han reduit la capacitat dels nuclis urbans, la seva resiliència, per poder garantir bones condicions de vida i salut als seus habitants i per contribuir a la millora ambiental del planeta. Davant d'aquesta situació, el document ens plateja com les infraestructures verdes ecosistèmiques, i en general el verd urbà, són una oportunitat, una eina estructural, per millorar l'habitabilitat de la ciutat i les conurbacions urbanes i reduir-ne la seva petjada ambiental.
L'objectiu de la publicació, estructurada en els blocs de Teoria, Estratègies, Accions i Epíleg, és donar suport als agents públics que intervenen en la planificació i gestió urbanes per aplicar estratègies de renaturalització i actuacions de verd urbà en les seves ciutats.
· Conèixer algunes tècniques bàsiques d'Interpretació del Patrimoni (IP) relacionades amb la comunicació.
· Aplicar pautes relacionades amb la comunicació inclusiva accessible en la comunicació escrita per facilitar la transmissió del missatge a una diversitat de públic.
· Analitzar els mitjans no personals de comunicació (publicacions, panels, web i xarxes socials) i de difusió dels Espais Naturals Protegits i altres llocs amb interès patrimonial per determinar les fortaleses i amenaces, identificant accions concretes de millora i de bones pràctiques.
· Aprofundir en els fonaments teòrics, treballats en el nivell 1 i a la pràctica professional, relacionats amb el patrimoni natural i cultural per a la gestió dels llocs amb interès patrimonial gestionats per la Diputació de Barcelona.
· Desenvolupar habilitats per una comunicació patrimonial accessible.
· Aprendre a dissenyar textos i materials interpretats.
· Conèixer i debatre sobre temes d'actualitat en l'àmbit dels Espais Naturals.
· Millorar el coneixement de la normativa aplicable als espais naturals i les darreres actualitzacions.
· Desenvolupar la capacitat analítica a l'hora d'interpretar i relacionar normes que afecten la gestió dels espais naturals per facilitar a altres persones el seu acompliment.
· Aplicació i acompliment en la pràctica professional.
· Conèixer els protocols i estàndards de qualitat de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona (XPN).
· Les responsabilitats personals en la presa de decisions.
· Identificar el valor de les emocions en les relacions professionals.
· Reconèixer les emocions a partir de la comunicació no verbal.
· Definir les 6C de la comunicació que la fan més entenedora.
· Identificar els punts forts i febles de la pròpia comunicació.
· Conèixer el Decàleg del informador/a de la XPN.