Acció formativa del BAF
Disseny, implementació i avaluació de polítiques públiques
Nou
Àmbit promotor de la formació:
Direcció de Serveis de Formació
Requisits:
Cap requisit previ
Modalitat:
curs
Canal:
Presencial + en línia
Durada:
10.00 h
| Presencial   8.00 h
| Videoformació   0.00 h
| Treball en línia   2.00 h
Nombre de participants:
Mínim 10
| Òptim  
12
| Màxim  
15
Tipus d'acreditació:
Certificat d’aprofitament
Objectius

· Entendre la importància de l'avaluació de les polítiques públiques i la seva utilitat com a eina de planificació, de valoració global dels processos i resultats, i de millora dels processos de decisió pública.
· Aclarir els conceptes i els mètodes per al disseny de l'avaluació: què se'n pot esperar, quins recursos es necessiten per dur-la a terme i com guiar el treball dels avaluadors per tal que els resultants siguin rellevants.
· Desenvolupar habilitats per tal de dissenyar programes que siguin fàcilment avaluables en el marc corporatiu.

Continguts
1. El cicle de les polítiques públiques: un procés en constant moviment.
· Identificació i definició de problemes públics: la configuració de l'agenda.
· Presa de decisions i elaboració de les polítiques públiques.
· La implementació de les polítiques publiques.
· L'avaluació de polítiques publiques.

2. L'avaluació de les polítiques públiques.
· Algunes qüestions conceptuals: què és avaluar polítiques públiques?
· Per què avaluar? L'avaluació com un procés d'aprenentatge i millora.
· Com iniciar una avaluació: oportunitat i viabilitat.
· Elements perquè una política pública sigui avaluable.

3. Tipologies d'avaluació dels programes i polítiques públiques.
· Segons l'enfocament de l'avaluació: avaluació de necessitats, avaluació del disseny, de la implementació, impacte i eficiència.
· Segons la fase en què es troba el programa: avaluació ex ante; avaluació intermèdia; avaluació ex post.
· Incorporació de la participació en l'avaluació de polítiques públiques.
· L'avaluació en perspectiva de gènere.
· Requeriments metodològics de l'avaluació.

4. Com plantejar, encarregar i gestionar un projecte d'avaluació.
· La importància de planificar i preparar l'avaluació.
· La contractació de l'avaluació.
· La gestió de l'avaluació.

5. Cas pràctic d'avaluació d'un programa de cooperació local a la Diputació de Barcelona: avaluació d'implementació i impacte dels "Grups de suport i ajuda mútua" 2019-2021.

6. L'acció de cooperació de la Diputació de Barcelona i el Pla Xarxa de Governs Locals.
· El sistema corporatiu de cooperació local. Accions en el marc del Pla de cooperació Xarxa de Governs Locals i al marge del Pla.
· Els instruments de cooperació en què s'articula el Pla de cooperació Xarxa de Governs Locals: Programa general d'inversions i programes sectorials; programes específics; el Catàleg de serveis.
· El Catàleg de serveis: principis i tipologia de recursos; cicle d¿elaboració i gestió; sistema de millora contínua i línies de desenvolupament.
· Eines tecnològiques corporatives associades a l¿acció cooperadora: PMT-SIGAC, Visor Cooperem en Xarxa i aplicació Oferta.
Metodologia d'impartició
A partir de l'exposició teòrica i d'experiències relacionades amb la matèria es convidarà al debat i la reflexió conjunta entre les persones participants i les expertes/docents sobre sobre l'aplicació dels continguts a la corporació.
Metodologia d'avaluació
Les persones participants hauran de desenvolupar un guió/pla d'acció sobre l'aplicació dels continguts a la unitat organitzativa que lideren.