· Millorar l'auto-comunicació i la comunicació amb els altres.
· Descobrir la comunicació constructiva i empàtica, i la seva pràctica en el desenvolupament del lloc de feina que s'ocupa.
· Potenciar l'assertivitat i l'empatia. Reconèixer quins són els sentiments dels altres i les seves necessitats. Reconèixer i explorar quins són els nostres judicis.
· Prevenir conflictes i/o situacions violentes.
· Desenvolupar l'escolta activa per interpretar els senyals de comunicació no verbal, dominant la mirada.
Competències qualitatives transversals
Definició
Escoltar i entendre els actes, les idees, plantejaments, pensaments, emocions, sentiments de persones i grups, encara que no s'expressin verbalment o hagin estat parcialment plasmades, generant un clima relacional positiu que faciliti l'actuació professional.
La competencia implica ...
Valors i fonts de motivació humanes.
Actituds en la relació professional: respecte, flexibilitat, compromís, credibilitat i distància emocional. Autoestima i seguretat en un mateix tant personal com professional.
Tècniques d’empatia.
Tècniques de recerca d’informació: l’entrevista i l’art de preguntar.
Tècniques d’assertivitat.
Estil comunicatius (verbals i no verbals) com afavoridors de la comprensió i relació interpersonal.
Estratègies per al desenvolupament d’habilitats socials.
Nivells
• Emet missatges coherents entre allò que diu, com ho diu i el que fa.
• Sap escollir el mitjà i les formes adequades per comunicar-se segons l’interlocutor.
• Fa preguntes de forma adequada per tal d’obtenir informació
• Adapta la seva actuació professional als els estats d'ànim dels seus interlocutors.
• Sap interpretar amb gran precisió els missatges no verbals del seu interlocutor.
• Transment opinions contraries o crítiques al seu interlocutor sense ferir les seves sensibilitats
• Mostra facilitat per establir i mantenir relacions amb un ampli ventall d’interlocutors.
• Recerca informació, opinió en altres professionals per augmentar el seu coneixement envers el seu interlocutor
• Escolta i entén les idees i posicions dels altres, encara que siguin oposades a les pròpies.
• Dedica temps a escoltar a altres.
• Té en compte les preocupacions dels altres i respecta els seus sentiments
• Explica el motiu de les decisions preses, respecte al interlocutor - usuari, i de les accions que s'han de realitzar.
• Estableix una relació de confiança amb els usuaris, famílies de llarga durada, etc.
• Orienta als interlocutors en el seu procès depresa de decisions, tot i respectant la seva autonomia personal
• Argumenta encertadament, davant de tercers, les actuacions dels interlocutors.
• Anticipar-se a les reaccions i als comportaments dels altres.
• Escull l'entorn de comunicació-relació més adequat en funció de la transcedència del missatge a donar i de les possibles reaccions estats dels interlocutors.
• S’anticipa a actuacions negatives dels seus interlocutors i usuaris.
• Assessora a tercers en la seva relació amb el seu interlocutor.
· Reconèixer el nostre estil comunicatiu quan gestionem interaccions personals
· Conèixer l'estil assertiu i conèixer tècniques assertives
· Gestionar converses quan no es donen des de l'assertivitat
· Reconèixer el nostre estil comunicatiu quan gestionem interaccions personals
· Conèixer l'estil assertiu
· Conèixer tècniques assertives aplicades a l'atenció sociosanitària
· Gestionar converses quan no es donen des de l'assertivitat
· Prendre consciència dels elements que intervenen en la comunicació.
· Conèixer i practicar tècniques d'escolta activa.
· Aprendre eines d'empatia i autoempatia basades en l'escolta activa.